Písmo a Typografie – VOŠ 2. ročník – Interaktivní grafika
Stránka předmětu Písmo a typografie 2 pro Interaktivní Grafiku na VOŠ Václava Hollara. Tyto úkoly jsou rámcové a je možné, že se váš aktuální úkol může lišit. Záleží na domluvě na hodině.
Ve druhém ročník VOŠ se studenti zaměří na další více specifické úkoly, které je zdokonalují v práci s písmem jak v pohybu, tak v tištěné formě.
I.SEMESTR
1. MotionType v AE:
- Vyrobte min. 30s animovaného příběhu s výraznou typografií (kinetic type).
- Celá třída se shodne na jednom tématu a rozdělí si všichni podsekce tohoto tématu
- V druhé hodině se na sdíleném prostoru vybere pro celý projekt písmo, barvy, ilustrační styl a předávací animace
- Každý si připraví rešerši a z ní vybere cca 5 motivů, které lze za sebe zpracovat
- Vytvoří z toho storyboard a podle něj pak animuje celý příběh
- Pracuje v AE, ideálně s kamerou ve 3D, která je namířená na plátno. Pak se dobře s kamerou manipuluje a přechází z motivu do motivu
- Každý na konci své animace použije předávací sekvenci tak, aby další mohl a tuto část navázat (je také možné si domluvit individuální předávací sekvence, třeba jiné barvy nebo jiný obsah snímku)
- pokud je to možné jeden člověk za skupiny videa spojí a ozvučí
- ODEVZDÁNÍ: cca 2 měsíce
2. Sazba Knihy
- Vytvořte zrcadlo hladké sazby knihy A5
- Obálka, signet, patitul, hlavní titul, textový blok, obsah a tiráž
- Kniha bude minimálně obsahovat tyto odstavcové styly: Nadpis, podnadpis, základní odstavcový styl, zo. bez odsazení, paginace
- Vyberte si knihu (nahrane na Teams) a celou ji nasázejte.
- Hlídejte si pravidla hladké sazby podle přednášky č.9 a 10
- Nejdřív vyrobíte zrcadlo s vhodně vybranými písmy, nasázíte celou knihu, ale pošlete to bez upravených parchantů. Ty uděláte až budete mít celou knihu naprosto v pořádku
- ODEVZDÁNÍ: Domluva v Teams, max. 2 měsíce (odevzdává se tiskové PDF)
- Ukázky:
- Martin Pecina – bookdesign.eu
- Nejkrasnejsi ceska kniha – https://pamatniknarodnihopisemnictvi.cz/4499-2023/
- European Design Awards – https://awards.europeandesign.org/finalists (vyberte kategorii 407)
II.SEMESTR
1. Autorské písmo
- vytvořte funkční autorské písmo a odprezentujteho ho na výstavě písem
- téma bude zadané / vybrané v diskuzi se celou třídou
- v prvním měsíci se zaměříme kvalitní rešerši zdrojů, co bylo uděláno a co se k vašemu nápadu nejlépe vztahuje
- první měsíc probíhá návrh písma především na papíře
- v další fázi se naučíme pracovat s písmařským software Glyphsapp nebo Fontlab (FontForge také možný)
- probereme pravidla kvalitní kresby, zákonistosti tvorby a návaznosti mezi literami, probereme také správnou metriku
- ve finální fázi vyrobíte minimálně 26 písmen abecedy v písmařském software a vyexportujete z něj funkční písmo
- písmo prezentujete plakátem nebo jiným prostředkem na výstavě písem (1x za 2 roky)
- Pro všechny fáze bude v Teams datum odevzdání
Při tvorbě kinetické typografie se písmo stane objektem, který se nedrží řádků ani žádných typografických pravidel. Písmo je to, co zrovna v té chvíli je potřeba: je vodou, je stromem, přenáší rychlost, směr, ale i smutek nebo radost. Stane se z něj příšera, která vás sežere, nebo makronka, kterou sežerete vy! Jediné, co zde písmo musí, je přenést efektivně a zajímavě informaci od tvůrce k divákovi.
Při sazbě knihy naopak všechny předchozí hry musí skončit a přichází řád! Z tohoto semestru neprojde nikdo, kdo bude alespoň základně ovádat sazbu knihy! Nebojte všechno si postupně ukážeme. Je potřeba si nejprve ukázat co to kniha je, z čeho se skládá a jak se k takovému úkolu postavit. Začínáme tvorbou zrcadla, kde se určuje formát, okraje a celkové budoucíé rozložení mikrotypografie. Do hry zde vstupuje i typ vazby, který tuto strukturu také ovlivňuje. Poté se podle motivu vybere kvalitné textové písmo, jeho velikost i proklad. Zde si ukážeme klasifikací písem i to jaká písma se na co hodí. Z těchto základních prvků lze pak donastavit zrcadlo a připravit ho na vložení textu. Text je potřeba importovat tak, aby se nám z něj nevytratily vyznačení jako Bold nebo Italic, ale i poznámky pod čarou. Po vložení textu se musí zkontrolovat a upravit podle pravidel sazby. Nakonec se odstrané parchanti. Počítejte s tím, že text vám průměrně 5x vrátím, než bude celý správně. Proto přijít na posledni zkouškový termín s právě nasázenou taktikou je podobné skoku z letadla bez padáku.
Ve druhém semestru se studenti pokusí najít recept na své vlastní autorské písmo. Na počátečních hodinách se domluvíme na rámcovém tématu a pak si ukážeme jak se k takovému návrhu přistupuje. Je možné použít kaligrafické postupy, typecooker nebo třeba modulární přístup. Můžeme stejně tak ale pracovat třeba s písmy, které najdete na procházce svý, oblíbeným městem. V dalších krocích si pak ukážeme jaká jsou pravidla kresby písma a jaké jsou optické problémy, které je potřeba při kresbě zohlednit. Nakonec nakreslíte alespoň 26 liter (minusky, verzálky nebo unicase) a prezentujete písmo na plakátu a výstavě.